Tenerife 2015

24 - 25 - 26 - 27 - 28 juli

El Teide op Tenerife

Het landschap van Tenerife wordt gedomineerd door El Teide. De 3718 meter hoge berg is van veel plaatsen op het eiland zichtbaar. Tussen het populaire kustgebied en de markante top zijn er bergen, bossen en woestijnachtige gebieden. We proberen zoveel mogelijk van het eiland te zien. Daarbij komt de huurauto goed van pas.

Vrijdag 24 juli - Hotel Arenas del Mar in El Médano

Hotel Arenas del Mar

We vertrekken met Transavia even na half zes en landen rond half tien op Tenerife Sur. Vanaf hier is het maar 10 minuten met de huurauto naar hotel Arenas del Mar.

De atlantische oceaan bij El Médano

Uitzicht op El Médano en de Montaña Roja

Op het terras van hotel Arenas del Mar

We krijgen een juniorsuite met zicht op zee. In één woord geweldig. Na het doen van de benodigde boodschappen zitten we al snel op de ligbedden. Op de eerste plek zitten we vol in de wind, dus snel gaan we om de hoek van het hotel zitten. Hier is het zalig en behoorlijk warm.

Gina bij hotel Arenas del Mar

Lekker lunchen bij Arenas del Mar

's Middags gelunchd en 's avonds in hetzelfde restaurant van het hotel heerlijk gegeten. Beide keren warme broodjes met olijfolie en zeezout vooraf. Voor het diner bestellen we ceviche en biefstuk als hoofdgerecht. crème brulée en gebakken banaan met ijs na, gevolgd door cappuccino en een borrel van het huis. De Nederlandse kok kwam nog even buurten. Een prima start van de vakantie en zonder vertraging deze keer

Zaterdag 25 juli - Naar El Teide

Tenerife

Vandaag willen we de Teide bezoeken, het is tenslotte mooi weer en we willen graag met de kabelbaan omhoog. Onderweg naar El Teide tussen Isidro en Granadilla stappen we even uit om van het uitzicht te genieten.

La Gomera ligt in de verte tussen de wolken

De huurauto, een Citroën Elysées, heeft een robuuste contactsleutel. Als ik weer instap en probeer te starten zit de sleutel muurvast. Ook met meer kracht lukt het niet de sleutel te draaien. Niet zo gek, want ik probeer de hendel van de richtingaanwijzer, die dezelfde afmeting heeft, om te draaien. Weer een echt mommemmomentje!

El Teide

Via Villaflor en een bossig gebied rijden we steeds hoger en hoger en plotseling zien we de Teide in al zijn glorie oprijzen. De lucht is strakblauw, dus dat kan niet beter.

Rockes de García op Tenerife

Eerst wat foto s gemaakt van de Rockes de García, die onderaan de helling van de Teide liggen

Gina bij de kabelbaan

We parkeren de auto en gaan kaartjes kopen voor de kabelbaan, die ons naar ruim 3500 m hoogte zal brengen.

Uitzichtvanaf het top platform van El Teide

Vanaf het topplatform van de kabelbaan zie je in de verte de kust en de Atlantische Oceaan.

Gina bij El Teide

Gek genoeg waait het hier op deze hoogte veel minder dan aan de kust.

Op weg naar El Fotaleza op de Teide

We lopen naar uitzichtspunt La Forteleza.

Bij La Forteleza op de Teide

Boven de wolken bij uitzichtpunt La Forteleza.

El Teide

Je kunt de top beklimmen, die ligt te stralen in de zon, maar alleen met een vergunning

De kabelbaan brengt ons weer terug naar de parkeerplaats.

De Parador Canadas del Teide (linksboven) en de Rockes de García (rechts midden) vanuit de kabelbaan

Op de terugweg stoppen we nog een paar keer om wat foto 's te maken. in Villaflor drinken we wat en eten een hamburger. De Parador waar we eerst aan waren geland was ons te duur. De rit terug naar El Médano is leuk en in het hotel gekomen doen we snel onze zwemkleding aan om op het terras plaats te nemen. 's Avonds eten we nogmaals in El Angla, het a-la-carte restaurant van hotel.

Zondag 26 juli - La Orotava

La Orotava Tenerife

Om 10.00 uur vertrekken we richting Santa Cruz de Tenerife. We missen de afslag naar La Laguna en verdwalen in Santa Cruz. Gina zei nog "Keer gewoon om", maar ik begreep niet dat ik bij de eerste afslag om moest draaien en dacht: "je kunt toch niet op de rijksweg keren"? Weer een Mommenmomentje dus van mij. Na drie kwartier rondrijden - en daarmee een deel van de stad gezien te hebben - zitten we op de weg richting Orotrava, ons doel voor vandaag. Hier schijnt de zon niet meer en is het behoorlijk bewolkt.

Churros met cappuccino

Eerst drinken we cappuccino met churros

La orotava

Gebouw in de Calle San Augustin

Parkje in Orotava

Hans en Gina Mom

Even een foto met de zelfontspanner

Overzichtsfoto La Orotava

Uitzicht over La Orotava en de Atlantische Oceaan

Pittoreske straatjes

Mooie oude deuren

Oude gebouwen in mooie zachte kleuren

Balcones in Orotava
Steegje in La Orotava

Pasteltinten

Veel pasteltinten

Casa de los Balcones

Dit is één van de oudste huizen met markante balkonnetjes van La Orotava

Drakenboom

Casa del turista

VVV-bureau La Orotava

Zandschilderij in Orotava

We bezoeken het VV-kantoor waar een souvenirshop is en een klein museum.

Op weg van La Caldera naar El portillo

Restaurant El Portillo

Bij El Portillo iets gedronken terwijl een Canarische Hagedis (Gallotia galloti) toekijkt.

Caldera van Las Cañadas

Gina Mom in de caldera van Las Cañadas

Hans Mom in de caldera van Las Cañadas

De caldera van Las Cañadas

Caldera van Las Cañadas

Gina en ik maken wat foto 's in de caldera van Las Cañadas onder de top van El Teide

Maandag 27 juli - Van Santiago del Teide naar Masca

Los Gigantos

Vandaag gaan we via Los Christianos naar Los Gigantos, waar de bergen via een 600 meter hoog klif in zee storten. Het is een mooi gezicht, maar wel wat ver weg voor echt mooie foto 's. We wandelen wat rond in het steile kustplaatsje en gaan dan snel door naar Santiago del Teide.

Lavastrand in Los Gigantos

Blik op Los Gigantos

Steile klippen bij Los Gigantos

Bij Santiago del Teide

Santiago del Teide

Eerst even langs de VVV in Santiago del Teide, daarna een kop cappuccino en dan op weg voor een drie uur durende wandeling naar Masca.

Startpunt wandeling naar Masca

Het is even zoeken naar dit bord dat het beginpunt is van de wandeling naar Masca.

Onderweg naar Masca Tenerife

Eerst gaat het vrij steil omhoog langs een bosrand, waar we het pad natuurlijk ook weer even kwijt raken. We volgen de kloof onderin de barranco en eenmaal terug op het pad gaat het verder goed.

Bijna bovenaan de heuvel stuiten we na zo 'n 300 hoogtemeters op een wegwijzer. We moeten naar Cumbre de Bolico en dat staat hier gelukkig aangegeven.

UItzicht Tenerife op Gomera

We steken de kam over en krijgen een prachtig uitzicht voorgetoverd; steile bergen, blauwe luchten en een even blauwe zee.

Op de top

Tenerife

Onbekende plant

Het is heerlijk wandelweer

Mooi dookijkje

Uitzicht vanaf Tenerife op La Gomera

Cactussen en agaves

Het is een comfortabel pad, omzoomd met struiken, cactussen en soms prachtig bloeiende agaves.

Mirador Cruz de Hilda

Bij Mirador Cruz de Hilda hebben we een mooi uitzicht op Masca en nemen we allebei een ijsje.

Gina Mom eet een ijsje bij Mirador Cruz de Hilda op Tenerife

Citroenlimonade in Masca

In het piratendorp Masca aangekomen strijken we neer op het terras van een restaurantje. Hier drinken we eerst citroenlimonade, daarna jus de orange. Om kwart over vier nemen we de bus naar Santiago en daarna rijden we terug naar El Médano, niet zonder weer een keer fout te zijn gereden bij een plek waar ze aan de weg bezig zijn.
We eindigen de dag met nog wat lezen bij het zwembad en eten 's avonds in El Médano entrecotes met patat. Ook weer eens lekker. Om kwart voor tien zijn we terug op de kamer en dan kan je zeggen dat je dag goed besteed is. Gezien de hete voeten, hebben we flink doorgelopen. Het was een prima dag.

Dinsdag 28 juli - Pyramides de Güímar

Pyramides van Güímar

Vandaag willen we wat langer van de zon genieten, maar eerst nog even naar de Pyramides de Güímar. We zijn er snel, maar in plaats van rotsformaties in de open lucht blijkt het een museum te zijn. Niet goed in het boekje gekeken dus. We -eigenlijk ik - laten ons verleiden tot het kopen van een entreekaarten van 16 euro, inclusief de gifplanten, waarvoor we vijf euro extra neer moeten leggen.

Bij de Pyramides de Güímar

Hoewel we allebei niet veel zin hebben om van alles te bekijken, blijkt het museum best fotogenieke onderwerpen te hebben. Onder andere is er een schaalmodel van de Santa Maria, het vlaggenschip van Christopher Columbus, die de Canarische Eilanden aandeed voor proviand op weg naar het nog te ontdekken Amerika.

Er staan prachtige bloemen in de museumtuin, de lucht is blauw met hier en daar een wolk en ik heb mijn fototoestel paraat. Alle ingrediënten voor wat leuke sfeerplaatjes zijn dus aanwezig.

Het deel met de gifplanten is erg klein en gek genoeg hebben we veel van de soorten zelfs thuis in de tuin. Het is dus een duur tientje extra entree!

Hotel Arenas del Mar in El Médano

We rijden terug naar El Médano, waar we stoppen aan het strand vlakbij de haven. Van hier hebben we een mooi uitzicht op ons hotel. De hoge golven en de harde wind dagen veel windsurfers uit zich op het water te wagen.

Kunst aan de haven van El Médano

In de trektijd is de haven van El Médano een vogeltelpunt

Gina Mom in de haven van El Médano

De haven blijkt ook in trek als vogeltelpunt tijdens de vogeltrek in het najaar. Daarvoor zijn we nu te vroeg, dus genieten we lekker van de zon, de zee en het strand.

Koffiedrinken op het plein in El Médano

We nemen plaats op een terrasje bij de pannedaria  en bestellen twee cappuccino. De bovenlaag van zowel Gina als van mijn kopje waait door de straffe wind op mijn broek en witte shirt. Heb ik weer.

Gina bij de haven van El Médano

Arenas del Mar op Tenerife

Hans op het teraas van Arenas del Mar in El Médano

Surfers bij  El Médano op Tenerife

De middag doorgebracht met lezen bij het zwembad. De temperatuur was goed te verdragen en we gaan als één van de laatsten naar binnen, terwijl de surfers hun ritjes op de hoge golven naast het hotel blijven maken.
s Avonds in El Médano gegeten in een restaurant aan het water. Na afloop nog even de boulevard ontdekt en een gezellig rondje gemaakt. Op de kamer pakken we alvast het meeste in, want morgen gaan we naar La Gomera voor deel II van onze vakantie. Deel I is in ieder geval voor 100% geslaagd.

La Gomera

Op 29 juli nemen we de boot naar La Gomera. Hier is de Parador de la Gomera onze verblijfplaats. Vanuit dit mooie op een heuvel boven de haven gelegen hotel verkennen we het kleine, maar mooie La Gomera.